نیمچه زیست شناسان

دانشجویان زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری

نیمچه زیست شناسان

دانشجویان زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری

عقاب طلایی

سلام

این متن رو قبلاً در وبلاگ سابقمون (biologysttu87.blogfa.com) گذاشتم. اما تکرارش خالی از لطف نیست.


باسمه تعالی

عقاب طلایی (golden eagle) با نام علمی Aquila chrysaetos از خانواده Accipitridae می باشد. یکی از زیباترین پرندگان شکاری بوده و گاهی به عنوان سلطان پرندگان نیز نامیده شده است. با این که به علت جثه بزرگ آن، شکار و تربیتش مشکل است اما باز هم این پرنده زیبا در فهرست حیواناتی که نیاز به حمایت دارند قرار گرفته است.

در حقیقت عقاب طلایی، پرهایی قهوه ای تیره تا مشکی دارد و دلیل این که طلایی نامیده می شود، پرهای طلایی-برنزی تاج، سر و پشت گردن اوست. پرها حتی ساق پا و تا بالای انگشتان را هم پوشانده است و با این که پر و بال هر دو جنس یکسان است، ولی عموماً پرنده ماده بزرگتر می باشد. پاها و پایه منقار هم زرد رنگ است.

این پرنده بیشتر در نیمکره شمالی یافت می شود. جثه آن عموماً بزرگ (75 تا 83 سانتی متر) بوده و طول بال هایش در هنگام پرواز، 187 تا 230 سانتی متر می باشد. هنگام پرواز، بال ها مسطح باز می شوند و به مقدار کمی به سمت بالا خمیدگی پیدا می کنند و شاهپرهای اولیه به حالت انگشت دیده می شوند.

سرعت پرواز حدود 50 کیلومتر در ساعت است که هنگام سقوط آزاد، به 220 کیلومتر هم می رسد.

وزن عقاب طلایی 3 تا شش و نیم کیلوگرم می باشد و می تواند طعمه هایی با وزن حدود 7 کیلوگرم را بلند کند.

عموماً از پستانداران تغذیه می کند و به ندرت از پرندگان کوچک. خوراک عقاب طلایی، روزانه حدود 300 گرم گوشت است و با این که به ندرت به میش و بچه آهو شکار می کند، از انسان گریزان است.

عقاب طلایی تک همسر بوده و تا آخر عمر با همسر خود باقی می ماند. 4 تا 5 لانه دارد که به طور چرخشی در محدوده 90 کیلومتر مربعی خود از آن ها استفاده می کند. این لانه ها در لبه پرتگاه ها تا ارتفاع 107 متری ساخته می شوند و عرض آن ها تا دو متر هم می رسد. داخل آن را با گیاهان نرم، علف، برگ و پوست درختان، خزه و گلسنگ آستر می کنند.

میانگین عمر عقاب طلایی در طبیعت تا 20 سال است. اما در اسارت تا 40 سال هم زنده می ماند که سن بلوغ آن ها از 4 تا 7 سالگی است.

جفت گیری در اسفند و مرداد صورت می گیرد. البته بسته به شرایط جغرافیایی متفاوت است. رفتار جفت گیری به شکل پرواز موج دار یک یا هردو جفت، تعقیب، شیرجه، حمله ظاهری، نمایش چنگال ها، با هم اوج گرفتن و چرخیدن است. در هر بار تخم گذاری، 1 تا 4 تخم (به طور متوسط 2 تا) به رنگ سفید کدر با نقاط یا لکه های قهوه ای به فاصله سه تا چهار روز گذاشته می شود.

خوابیدن روی تخم که وظیفه ماده است و گاهی جنس نر هم کمک می کند به مدت 35 تا 45 روز طول می کشد. و بعد جوجه ها بیرون می آیند. در چند هفته اول، اکثر غذای مورد نیاز جوجه ها را جنس نر فراهم می کند. 45 تا 81 روز بعد، جوجه ها پر در آورده و در همان حدود 10 هفتگی پرواز کرده، کم کم شروع می کند به یک زندگی مستقل.

این پرنده فقط در مناطق کوهستانی توانایی زندگی دارد و در ایران در ارتفاعات البرز و زاگرس به صورت بومی زندگی می کند.

در اساطیر ایران، عقاب به عنوان نماد پیروزی مورد استفاده قرار می گرفته است و در گذشته های خیلی دور، علامت پرچم ایران، یک عقاب با بال های باز بوده است.

منابع:

geosince.blogfa.com/post-6.aspx

http://razieh.parsiblog.com/364033.htm

http://www.ardalan.id.ir/forum/about2004.html

http://www.irandeserts.com/h-31.htm


تصاویر:

و اینم شاه عکس:

نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 06:20 ب.ظ

همیشه فکر می کردم علاقه بچه های زیست مختص میشه به سلول و بافت و ژن و کشت سلول و ... وفقط دوست دارن توی این زمینه ها باشن
خوشحالم که حیات وحش و توجه به اونا بین شما ها هم جایگاه پیدا کرده

توکان چهارشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 06:22 ب.ظ

ببخشید یادم رفت اسمم رو بنویسم
توکانممممممممممم

البرز یکشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 04:06 ب.ظ

سلام میبینم که زیست شناسی هام دارن محیط زیستی میشن جای خوشحالی داره که این مطلب رو تووبلاگ شما خوندم ممنون

saeed دوشنبه 29 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:47 ب.ظ http://pure-loves.blogfa.com

بسیار بسیار عاااالی...
ممنون از اطلاعات خوبتون
خیلی استفاده کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد