نیمچه زیست شناسان

دانشجویان زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری

نیمچه زیست شناسان

دانشجویان زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری

جواب سوالات تخصصی همایش زیست شناسی دانشگاه حکیم

 جواب سوالات ازسید مهدی محمدی رتبه۸ژنتیک

1.  برنامه ریزی درسی تان  را توضیح دهید؟

هر روز را به سه قسمت تقسیم  کرده بودم صبح از سعت 8 تا 12 ، بعداز  ظهر از ساعت 2 تا موقع شام و یکی دو ساعت هم بعد شام. صبح ها و بعد از ظهر ها  پنج عنوان درس اختصاصی را که برای گرایش های ژنتیک و سلولی مولکولی ضریب داشتند را به صورت چرخشی مطالعه می کردم البته تعداد دفعات تکرار درس های ژنتیک و سلولی به خاطر ضریب بالاتر و بیوشیمی به خاطر فرار بودن مطالب بیشتر از سایر درس ها بود. شب ها بعد از شام هم زبان می خواندم؛ گاهی هم خلاصه ی دروس گدشته را مرور می کردم. نکته ی مهم مطالعه ی توام وتدریجی درس ها می باشد.

2.  منابع مورد استفاده:

ژنتیک: ژنتیک استانسفیلد،  ژنتیک پوران پژوهش، ژنوم3

سلولی و مولکولی: سلولی ومولکولی لودیش، سلولی و مولکولی بهاروند (the cell)، زیست شناسی مولکولی و مهندسی ژنتیک تالیف جعفر وطن دوست، زیست شناسی سلولس و مولکولی تالیف دکتر احمد مجد (فقط بخش ارگانل ها)، جزوه ی مولکولی خانم دکتر کاضمی.

بیوشیمی: جلد های 1و2 بیوشیمی  استرایر.

بیوفیزیک: روش های بیوشیمایی  و بیوفیزیک انتشارات دانشگاه تهران، بیوفیزیک انتشارات سنجش تکمیلی.

میکروبیولوژی: انتشارات پوران  پژوهش.

منابع دیگری هم وجود دارد که من از آنها استفاده نکرده ام. ولی سایر هم کلاسی های من آنها را توصیه کرده اند؛ نظیر ار کلاسیک تا ژنومیک حسن اکرامی، بیوشیمی پوران پژوهش و بیوشیمی لنینجر.

البته منابع ذکر شده برای گرایش های سلولی و مولکولی  و ژ نتیک می باشد.

3.  چرا درصد میکروبیولوژی کمتر از بقیه بود؟

درس میکرو بیولوژی یک درس  بسیار فرار و حفظی است و اکثر افرادی که گرایش های غیر از میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی را مد نظر دارند  و قبول هم می شوند به خاطر ضریب پایین  این درس دارای درصد پایینی هستند من هم با توجه به کارنامه ی قبول شدگان سال قبل درصدی نزدیک به 20 را مد نطر داشتم و خوشبختانه موفق به زدن آن هم شدم.

4.  سطح علمی دانشگاه تربیت مدرس چگونه است؟

دانشگاه تربیت مدرس جزء سه دانشگاه برتر کشور محسوب می شود؛ و گروه ژنتیک آن نیز معتبر ترین گروه ژنتیک کشور است.

5.  چطور رتبه ی شما از 600 در سال اول به 8 در سال دوم رسید؟

زمان سه ماه ایی که من در سال اول برای قبولی در ارشد اختصاص داده بودم خیلی کم بود این زمان در سال دوم به 7 ماه رسید. همچنین در سال اول منابع قدیمی و نا مناسبی را مطالعه کرده بودم.

6.  لطفا درباره ی نحوه ی صحیح سریع خواندن صحبت کنید؟

خود من شخصا دارای سرعت پایینی در مطالعه هستم؛ و همیشه زمانی  را که برای مطالعه ی مقدار یکسانی از یک مطلب درسی اختصاص می دادم خیلی بیشتر از سایر هم کلاسی هایم بود. به همین جهت توصیه می کنم در این رابطه به مشاورین نحوه ی مطالعه مراجعه کنید. اما هیچپگاه دقت را فدای سرعت نکنید. چرا که یادگیری 80% از مطالب به صورت 100% بهتر از یادگیری 100% از مطالب به صورت 80% است.

7.  اگر دوباره به دوره ی کارشناسی برگردید چه کارهایی انجام می دهید؟

سعی می کنم علاوه بر مطالعه ی بیشتر از این دوران نیز  لذت بیشتری را ببرم. همچنین هیچ گاه به مقدار مطالبی که در کلاس ارائه می شود اکتفا نخواهم کرد.

8.  تا چه اندازه کتاب های متن لاتین را توصیه می کنید؟

هر چه قدر کتاب های زبان اصلی بیشتری را مطالعه کنید؛ در مقطع ارشد پیشرفت شما سریع تر خواهد بود. علاوه بر این تسلط بر منابع لاتین  در بالا بردن درصد زبان شما در کنکور  ارشد حائز اهمیت است؛ چرا که جواب دادن به سوال های زبان اختصاصی بسیار  ساده تر از زبان عمومی می باشد.

9.  نظرتون در مورد بورسیه ی خارج از کشور چیست؟

اگر منظورتان بورسیه برای مقطع ارشد می باشد در این زمینه اطلاعی ندارم  و احتمال آن را کم می دانم. اما اگر می خواهید برای مقطع دکتری بورسیه شوید باید به فکر پربار کردن رزومه ی خود باشید.

10.  شما از ترم چند مطالعه ی دروس را شروع کردید؟

من در سال دوم از مرداد  ماه شروع کردم. ولی به شما توصیه  می کنم این کار را زودتر شروع کنید؛ و دروس را که در کنکور ارشد دارای ضریب هستند در همان ترمی که درس ارئه می شود به صورت کنکوری و  بیشتر از سطح کلاس بخوانید؛ در این  حالت کار شما بسیار آسان تر می شود و موفقیت بیشتری را هم به دست  می آورید.

11.  در چه آزمون هایی شرکت کردید؟

من در هیچ آزمونی شرکت نکردم.

12.  معدل شما چند بود در حال حاضر معدل شما چند است؟

معدل کل کارشناسی من  16.65 بود. و معدل ترم یک ارشد من هم 18.5 بود.

13.  چقدر به قبول شدن در چنین رشته ی خوبی ایمان داشتید؟

با توجه به اینکه در سال  اول نتیجه ی خوبی نداشتم؛ در سال دوم فقط به فکر قبولی  و رتبه ی زیر100 بودم و اصلا انتطار رتبه ی زیر 10 را نداشتم.

14.  چقدر تست می زدید؟ بیشتر کتاب می خواندید یا تست می زدید؟

بعد از پایان هر فصل تست  های همان فصل را به فاصله ی چند  روز بعد می زدم. همچنین 40 روز آخر  را به جای خواندن مطالب جدید بیشتر  تست می زدم و مطالب قبلی را مرور می کردم. برای این منظور هم کتاب های  تست خانه ی زیست شناسی و پوران  پژوهش را توصیه می کنم.           

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد قربانی جمعه 26 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:33 ق.ظ

مطلب بسیار خوبی بود و استفاده بردیم
مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد