نیمچه زیست شناسان

دانشجویان زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری

نیمچه زیست شناسان

دانشجویان زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری

سرفصل درس ژنتیک

پودمان 1: ژنتیک پایه

o پیمانه 1-1: مفاهیم

o پیمانه 1-2: اصطلاحات ژنتیک

o پیمانه 1-3: قوانین مندل

o پیمانه 1-4: صفات مندل

o پیمانه 1-5: کاربرد آمار و احتمالات در ژنتیک

o پیمانه 1-6: ژنتیک جمعیت

§ ریزپیمانه 1-6-1: تعادل هاردی – واینبرگ

§ ریزپیمانه 1-6-2: ازدواج جور شده (Assotative mating)

§ ریزپیمانه 1-6-3: برازندگی و انتخاب

§ ریزپیمانه 1-6-4: محاسبه نرخ جهش

§ ریزپیمانه 1-6-5: رانش ژنتیکی

§ ریزپیمانه 1-6-6: جریان ژنی

§ ریزپیمانه 1-6-7: برتری هتروزیگوتی

پودمان ? مکانیسم های ژنتیکی تعیین جنسیت در موجودات

o پیمانه 2-1 : صفات وابسته به جنس و مکانیسم تعین جنسیت

o پیمانه 2-2 : ماهیت ماده وراثتی در ویروس ها

o پیمانه 2-3 : ماهیت ماده وراثتی در پروکاریوت ها و یوکاریوت ها

o پیمانه 2-4 : بیماریهای ژنتیکی

پودمان ?: ژنتیک غیر مندلی

o پیمانه 3-1 : صفات کشنده

o پیمانه 3-2 : هم غالب

o پیمانه 3-3 : نیمه غالب

o پیمانه 3-4 : اپی استاتیک

o پیمانه 3-5 : محدود به جنس

o پیمانه 3-6 : تحت اثر جنس

o پیمانه 3-7 : صفات سیتوپلاسمی اثر مادری

o پیمانه 3-8 : شجره نامه های ژنتیکی

o پیمانه 3-9: توارث چندعاملی

پودمان 4: تعیین نقشه ژنتیکی ژنها

o پیمانه 4-1 : ژن های پیوسته کراسینگ اور و مکانیسم آن

o پیمانه 4-2 : تعیین نقشه ژنتیکی ژن ها در یوکاریوت ها

o پیمانه 4-3: مروری بر سازمان بندی ژنوم و کروموزوم ها

o ریزپیمانه 4-3-1: کروموزوم لمپ براش

o ریزپیمانه 4-3-2: کروموزوم های پلی تن

o ریزپیمانه 4-3-3: کروموزوم های دلقک

o ریزپیمانه 4-3-4: مینی کروموزوم ها

o پیمانه 4-4 : ترانسپوزن ها (عناصر ژنتیکی متحرک)

پودمان 5: جهش

o پیمانه 5-1 : سیتوژنتیک

o پیمانه 5-2 : جهش های ژنتیکی و مکانیسم های ترمیم آن ها

o پیمانه 5-3 : کاربرد موتانت ها

o پیمانه ?-4: ژنتیک میکروارگانیسم ها

§ ریزپیمانه ?-4-1: ترانسفورماسیون باکتریایی

§ ریزپیمانه ?-4-2: کانژوگاسیون باکتری

§ ریزپیمانه 5-4-3: فاکتور F- و

§ ریزپیمانه 5-4-4: ترانسداکسیون در باکتری

§ ریزپیمانه 5-4-5: آزمون تکمیلی

o پیمانه ?-5: تکامل ژنتیکی و فیلوژنی

پودمان 6: ژنتیک مولکولی

o پیمانه 6-1 : سیکل زندگی سلول یوکاریوت

o پیمانه 6-2 : مکانیسم کنترل چرخه سلولی

o پیمانه 6-3: ژنتیک سرطان

§ ریزپیمانه 6-3-1: نامیرایی سلولها

§ ریزپیمانه 6-3-2: ترانسفورماسیون

§ ریزپیمانه 6-3-3: متاستاز

§ ریزپیمانه 6-3-4: انکوژن

§ ریزپیمانه 6-3-5: ژنهای سرکوبگر تومور

o پیمانه 6-4 : همانند سازی DNA در ویروسها، باکتریها، یوکاریوتها

o پیمانه 6-5 : الگوبرداری در باکتریها و یوکاریوتها

o پیمانه 6-6 : پروتئین سازی در باکتریها و یوکاریوتها

o پیمانه 6-7 : مهار کننده های الگوبرداری و پروتئین سازی

o پیمانه 6-8 : مکانیسم های کنترل بیان ژن

o پیمانه 6-9 : مهندسی ژنتیک

o پیمانه 6-10: ویژگی های مدل های آزمایشگاهی مورد استفاده در مطالعات ژنتیک

o پیمانه 6-11: SnRNA، SiRNA، MicroRNA وسایر RNAهای کوچک

جواب سوالات تخصصی همایش زیست شناسی دانشگاه حکیم

 جواب سوالات ازسید مهدی محمدی رتبه۸ژنتیک

1.  برنامه ریزی درسی تان  را توضیح دهید؟

هر روز را به سه قسمت تقسیم  کرده بودم صبح از سعت 8 تا 12 ، بعداز  ظهر از ساعت 2 تا موقع شام و یکی دو ساعت هم بعد شام. صبح ها و بعد از ظهر ها  پنج عنوان درس اختصاصی را که برای گرایش های ژنتیک و سلولی مولکولی ضریب داشتند را به صورت چرخشی مطالعه می کردم البته تعداد دفعات تکرار درس های ژنتیک و سلولی به خاطر ضریب بالاتر و بیوشیمی به خاطر فرار بودن مطالب بیشتر از سایر درس ها بود. شب ها بعد از شام هم زبان می خواندم؛ گاهی هم خلاصه ی دروس گدشته را مرور می کردم. نکته ی مهم مطالعه ی توام وتدریجی درس ها می باشد.

2.  منابع مورد استفاده:

ژنتیک: ژنتیک استانسفیلد،  ژنتیک پوران پژوهش، ژنوم3

سلولی و مولکولی: سلولی ومولکولی لودیش، سلولی و مولکولی بهاروند (the cell)، زیست شناسی مولکولی و مهندسی ژنتیک تالیف جعفر وطن دوست، زیست شناسی سلولس و مولکولی تالیف دکتر احمد مجد (فقط بخش ارگانل ها)، جزوه ی مولکولی خانم دکتر کاضمی.

بیوشیمی: جلد های 1و2 بیوشیمی  استرایر.

بیوفیزیک: روش های بیوشیمایی  و بیوفیزیک انتشارات دانشگاه تهران، بیوفیزیک انتشارات سنجش تکمیلی.

میکروبیولوژی: انتشارات پوران  پژوهش.

منابع دیگری هم وجود دارد که من از آنها استفاده نکرده ام. ولی سایر هم کلاسی های من آنها را توصیه کرده اند؛ نظیر ار کلاسیک تا ژنومیک حسن اکرامی، بیوشیمی پوران پژوهش و بیوشیمی لنینجر.

البته منابع ذکر شده برای گرایش های سلولی و مولکولی  و ژ نتیک می باشد.

3.  چرا درصد میکروبیولوژی کمتر از بقیه بود؟

درس میکرو بیولوژی یک درس  بسیار فرار و حفظی است و اکثر افرادی که گرایش های غیر از میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی را مد نظر دارند  و قبول هم می شوند به خاطر ضریب پایین  این درس دارای درصد پایینی هستند من هم با توجه به کارنامه ی قبول شدگان سال قبل درصدی نزدیک به 20 را مد نطر داشتم و خوشبختانه موفق به زدن آن هم شدم.

4.  سطح علمی دانشگاه تربیت مدرس چگونه است؟

دانشگاه تربیت مدرس جزء سه دانشگاه برتر کشور محسوب می شود؛ و گروه ژنتیک آن نیز معتبر ترین گروه ژنتیک کشور است.

5.  چطور رتبه ی شما از 600 در سال اول به 8 در سال دوم رسید؟

زمان سه ماه ایی که من در سال اول برای قبولی در ارشد اختصاص داده بودم خیلی کم بود این زمان در سال دوم به 7 ماه رسید. همچنین در سال اول منابع قدیمی و نا مناسبی را مطالعه کرده بودم.

6.  لطفا درباره ی نحوه ی صحیح سریع خواندن صحبت کنید؟

خود من شخصا دارای سرعت پایینی در مطالعه هستم؛ و همیشه زمانی  را که برای مطالعه ی مقدار یکسانی از یک مطلب درسی اختصاص می دادم خیلی بیشتر از سایر هم کلاسی هایم بود. به همین جهت توصیه می کنم در این رابطه به مشاورین نحوه ی مطالعه مراجعه کنید. اما هیچپگاه دقت را فدای سرعت نکنید. چرا که یادگیری 80% از مطالب به صورت 100% بهتر از یادگیری 100% از مطالب به صورت 80% است.

7.  اگر دوباره به دوره ی کارشناسی برگردید چه کارهایی انجام می دهید؟

سعی می کنم علاوه بر مطالعه ی بیشتر از این دوران نیز  لذت بیشتری را ببرم. همچنین هیچ گاه به مقدار مطالبی که در کلاس ارائه می شود اکتفا نخواهم کرد.

8.  تا چه اندازه کتاب های متن لاتین را توصیه می کنید؟

هر چه قدر کتاب های زبان اصلی بیشتری را مطالعه کنید؛ در مقطع ارشد پیشرفت شما سریع تر خواهد بود. علاوه بر این تسلط بر منابع لاتین  در بالا بردن درصد زبان شما در کنکور  ارشد حائز اهمیت است؛ چرا که جواب دادن به سوال های زبان اختصاصی بسیار  ساده تر از زبان عمومی می باشد.

9.  نظرتون در مورد بورسیه ی خارج از کشور چیست؟

اگر منظورتان بورسیه برای مقطع ارشد می باشد در این زمینه اطلاعی ندارم  و احتمال آن را کم می دانم. اما اگر می خواهید برای مقطع دکتری بورسیه شوید باید به فکر پربار کردن رزومه ی خود باشید.

10.  شما از ترم چند مطالعه ی دروس را شروع کردید؟

من در سال دوم از مرداد  ماه شروع کردم. ولی به شما توصیه  می کنم این کار را زودتر شروع کنید؛ و دروس را که در کنکور ارشد دارای ضریب هستند در همان ترمی که درس ارئه می شود به صورت کنکوری و  بیشتر از سطح کلاس بخوانید؛ در این  حالت کار شما بسیار آسان تر می شود و موفقیت بیشتری را هم به دست  می آورید.

11.  در چه آزمون هایی شرکت کردید؟

من در هیچ آزمونی شرکت نکردم.

12.  معدل شما چند بود در حال حاضر معدل شما چند است؟

معدل کل کارشناسی من  16.65 بود. و معدل ترم یک ارشد من هم 18.5 بود.

13.  چقدر به قبول شدن در چنین رشته ی خوبی ایمان داشتید؟

با توجه به اینکه در سال  اول نتیجه ی خوبی نداشتم؛ در سال دوم فقط به فکر قبولی  و رتبه ی زیر100 بودم و اصلا انتطار رتبه ی زیر 10 را نداشتم.

14.  چقدر تست می زدید؟ بیشتر کتاب می خواندید یا تست می زدید؟

بعد از پایان هر فصل تست  های همان فصل را به فاصله ی چند  روز بعد می زدم. همچنین 40 روز آخر  را به جای خواندن مطالب جدید بیشتر  تست می زدم و مطالب قبلی را مرور می کردم. برای این منظور هم کتاب های  تست خانه ی زیست شناسی و پوران  پژوهش را توصیه می کنم.           

آزمایشگاه مجازی

سلام

لینک زیر یک آزمایشگاه مجازیه که به صورت فلش طراحی شده و برخی آزمایش ها رو می تونید آنلاین تمرین کنید


آزمایشگاه مجازی


منبع: انجمن دانشجویان زیست شناسی ایران

انجمن دانشجویان زیست شناسی ایران

سلام 

سایت به سایت زیر سر بزنید

عضو بشید و مطلب بذارید تا پر بار تر بشه

انجمن دانشجویان زیست شناسی ایران

موفق باشید


هوای آلوده=دختر بیشتر

کروموزم y که حامل جنسیت نر است، ضعیف تر از کروموزم x است و بنابراین در برابر فشارهای محیطی آسیب پذیرتر است . یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه سائوپائولوی برزیل می گویند ممکن است آلودگی هوا تعادل جنسیتی جمعیت را به هم بزند. این گروه روی نوزادانی که در سائوپائولو متولد شده اند تحقیق کرده اند و دریافته اند تعداد نوزادان دختر بر اثر آلودگی هوا زیاد شده است. در این تحقیق کلان شهر سائوپائولو را به سه منطقه تقسیم کرده اند؛ منطقه هایی با آلودگی کم، متوسط و زیاد. سپس تولدهای این سه منطقه را بین سال های 2001 تا 2003 با هم مقایسه کرده اند. نتایج این تحقیق نشان داده است که 3/48 درصد از نوزادان به دنیا آمده در محیط با آلودگی کمتر دختر بوده اند، اما در منطقه آلوده تر 3/49 درصد نوزادان دختر بوده اند. پس از اندازه گیری نسبت نوزادان دختر و پسر تمام شهر، معلوم شد که اگر قرار بود نسبت نوزادان دختر و پسر در مناطق آلوده هم مساوی با مناطق تمیز باشد، در آلوده ترین منطقه باید آمار نوزادان 1180 نوزاد بیشتر از آمار فعلی می بود.
در 60 سال گذشته دانشمندان می دانستند که نسبت بین تولد نر و ماده در انسان به سمت نر متمایل است، اما نمی دانستند چرا چنین اتفاقی می افتد. این تحقیق باعث شده که مطالعات بیشتری روی عوامل تعیین جنسیت انجام شود. آن ها معتقدند آلودگی هوا نیز یک عامل مؤثر در تعیین جنسیت است. تحقیقات نشان می دهد که بلایای طبیعی و بحران هایی مانند جنگ احتمال تولد نوزادان دختر را افزایش می دهد. گویا این استراتژی خوبی برای تولد است، دخترها قابلیت بیشتری برای رشد و بچه دار شدن دارند، اما پسرها ممکن است پدر یک دوجین بچه باشند یا اصلا بچه دار نشوند. به نظر می رسد طبیعت باید برای بقای نسل نوع انسان، روی نوزادان دختر سرمایه گذاری کند. در واقع هر بحرانی که باعث کم شدن جمعیت شود با تولد بیشتر نوزادان دختر جبران خواهد شد.
البته هنوز کسی نمی داند دقیقا چه عاملی در آلودگی هوا باعث تغییر نسبت جنسیت می شود. به همین دلیل هنوز مطمئن نیستند آلودگی هوا مستقیما در تعیین جنسیت موثر باشد. مثلا شاید دلیل تغییر توازن جنسیتی فقیرتر بودن مناطق آلوده و تأثیر عوامل اقتصادی و معیشتی باشد. اما شواهد دیگری هم در این تحقیق به دست آمده. آن ها دریافته اند که آلودگی با هدف گرفتن اسپرم هایی که حامل کروموزم های y و x هستند، این اثر را به جا می گذارد. آزمایش ها نشان داده است که اگر موش های نر تحت تأثیر آلودگی شدید هوا قرار بگیرند، تولیدمثل آن ها موش های ماده بیشتری را به وجود می آورد. همچنین آلودگی باعث کاهش تعداد کل اسپرم ها در موش ها می شود.
پیش تر، مطالعه دیگری نشان داده بود که مواد شیمیایی ای مانند ضدعفونی کننده های خاک، می توانند آثار کوتاه مدت در تغییر نسبت جنسیت داشته باشند. این آزمایش ها روی کارکنانی که در کارخانه، مواد شیمیایی حمل می کردند انجام شد. این تحقیق نشان داد کروموزم y که حامل جنسیت نر است، ضعیف تر از کروموزم x است و بنابراین در برابر فشارهای محیطی آسیب پذیرتر است. اگر نتایج این تحقیق درست باشند، باید تأثیر آلودگی هوا در شهرهای بزرگ قابل مشاهده باشد. در واقع این تنها یک تحقیق اولیه است و باید در شرایط و مناطق دیگر نیز مطالعه شود.
 
منبع=انجمن دانشجویان زیست شناسی ایران